De 4 basisprincipes voor meer tuingeluk
Een grote of kleine tuin in stijlvolle, landelijke, klassieke of moderne stijl. Alles is mogelijk. Uw tuinbeleving is voor ons belangrijk. Daarom werken we volgens de 4 basisprincipes van TuingelukĀ©. Dat betekent dat wij tuinen ontwerpen met voldoende groen, rekening houden met hoogte-elementen, privacy en de juiste energiebalans.
Sensorische informatieverwerking problemen
Sensorische informatieverwerking wordt vaak aangeduid met de term SI-problemen.
De informatie die via de zintuigen binnen komt wordt dan niet adequaat verwerkt. Die zintuigen zijn: gehoor, het zien, tast/ voelen, reuk, smaak, evenwicht en daarnaast ook informatie vanuit de ingewanden.
De seintjes of prikkels uit de omgeving kunnen bij problemen met de verwerking te hard/ sterk binnenkomen, te zacht of zelfs helemaal niet opgemerkt worden. Als gevolg daarvan reageert het kind anders dan je zou verwachten op de omgeving of situatie.
Veel voorkomende klachten bij kinderen met sensorische informatieverwerking problemen:
De tast/ gevoel:
- Sterk reageren op aanraking zoals een aai, verzorging, stoeien, bepaalde kleding (merkjes, naden). Een zachte aanraking kan als pijnlijk worden ervaren.
- Niet merken dat ze aangeraakt worden of hele sterke prikkels nodig hebben. Hierdoor voelen ze vaak niet dat kleding niet goed zit, schoenen knellen, handen vies zijn, enz.
Evenwicht:
- Angstig reageren op bewegingen die leeftijdgenoten leuk vinden zoals koprollen, klimmen, schommelen, hoog opgetild worden.
Ook worden ze vaak misselijk in de auto. - Juist onvoldoende reageren op evenwichtverstoringen. Deze kinderen zoeken vaak heftige prikkels op door hoog te klimmen, heel hard te schommelen en draaien, zitten nooit stil. Ze zien geen gevaar en vallen snel.
Hun evenwichtsysteem voelt te weinig waardoor ze deze sterke prikkels nodig hebben om alert te blijven en bij de les te blijven.
Het gehoor:
- Ieder geluid horen en er vaak snel van schrikken. Hierdoor zijn ze ook snel afgeleid.
- Of juist opvallend weinig reageren op geluid. Ze horen een vraag niet of reageren niet op hun naam.
Wanneer je dit herkent bij je kind (of bij jezelf) is het waarschijnlijk dat er sprake is van sensorische informatieverwerking problemen. Vaak is dit al vanaf de geboorte aanwezig. Problemen tijdens de zwangerschap, rond de geboorte of tijdens de eerste 18 maanden veroorzaken vaak SI problemen.
De therapie en het effect:
Van de therapie kun je verwachten dat we je vragen eerst een uitgebreide vragenlijst in te vullen om alle kenmerken van het kind in kaart te brengen. Aan de hand van deze vragenlijst en een gesprek krijg je praktische adviezen en bespreken we de mogelijkheden voor behandeling of nader onderzoek. Specifiek voor Kinderoefentherapie-Plus zijn de twee aanvullende behandelmethoden MNRI-reflexintegratie en Kind-In-Evenwicht. Deze verhogen het behandeleffect omdat we daarmee dieper ingaan op de voorwaarden voor een goede ontwikkeling.