De 4 basisprincipes voor meer tuingeluk

Een grote of kleine tuin in stijlvolle, landelijke, klassieke of moderne stijl. Alles is mogelijk. Uw tuinbeleving is voor ons belangrijk. Daarom werken we volgens de 4 basisprincipes van Tuingeluk©. Dat betekent dat wij tuinen ontwerpen met voldoende groen, rekening houden met hoogte-elementen, privacy en de juiste energiebalans.

Mens en Emotie (MIE)

Je kind heeft onbegrepen klachten zoals buikpijn, hoofdpijn, overgewicht of gedragsuitingen (clownen, boos worden, wegkruipen, angsten, thuis of op school), zit niet lekker in zijn vel of je voelt dat er iets aan de hand is maar je kan er niet de vinger op leggen. Jullie (of de school) hebben wellicht al van alles geprobeerd. Maar het werkt onvoldoende of komt weer terug. Dan kan de Kind-In-Evenwicht methode jullie helpen.

In mijn werk als kinderoefentherapeut heb ik de laatste jaren veel met MNRI- en INPP-reflexintegratie gewerkt. Zo kan ik kinderen (en volwassenen) beter helpen in hun ontwikkeling of bij het herstel na een incident, blessure of ongeval.

Ik miste echter een stuk. Kinderen die te maken hebben met emotionele vraagstukken staan eigenlijk niet open voor de oefeningen en handelingen van de Kinderoefentherapie of reflexintegratie Hun brein staat daardoor vaak in de ‘overlevingsstand’.

Toen dát helder werd kwamen de cursussen van Carla van Wensen – ontwikkelaar van Kind-In-Evenwicht (KIE) – als geroepen. En langzamerhand vielen alle puzzelstukjes op hun plaats!

Met de kennis die ik sindsdien in handen heb gekregen kan ik kinderen én volwassenen met recente en oude blokkerende emoties, gevoelens en gedachten beter in hun vel zetten.

Wanneer we samen op zoek gaan naar deze blokkerende emoties gaan er ineens allerlei deuren open, worden de gevoelens en gedachten begrepen. En dán kunnen we verder werken aan hun ontwikkeling, met al die andere gereedschappen uit mijn ladekast, die met de jaren steeds groter is geworden.

Want wanneer de emoties het handelen nog overheersen, reageer je vanuit de stress reacties uit je oer-brein en kun je (nog) niet je cognitieve brein, waarmee je beredeneerd kunt reageren en handelen, bij dat handelen betrekken. Zo wordt een kind bijv. zomaar uit het niets heel boos en gaat slaan, maar heeft er daarna vreselijke spijt van en vindt dat zelf heel naar. De gevoelens worden dan niet begrepen. Met de KIE methode kun je daarmee aan de slag totdat de emoties – die tot de stress reactie leiden – begrepen worden. We werken dan aan het integreren (begrijpen) van deze emoties.

Ook is het heel fijn om met de Kind-In-Evenwicht methode uit te kunnen testen wát het kind (of volwassene) op dat moment nodig heeft. Zo kunnen we steeds de juiste stappen maken zonder dat het kind overgevraagd wordt.

De methode is gekoppeld aan de opbouw van het brein en volgt deze opbouw op een logische wijze. Nét als de reflexintegratie dat doet. Vanaf de bodem (het oer-brein) worden de verschillende hersendelen aangesproken. Er wordt met groeistappen gewerkt zodat het kinderbrein de stappen kan volgen.